I den siste tiden har jeg utviklet store muskelspenninger øverst i nakken og i musklene som strekker seg over bakhodet. Faktisk er dette så smertefullt nå at muskelspenningene utløser migrene. Å ha migrene hver dag, syv dager på rad, er svært ubehagelig, det gjør meg lite sosial og det gjør meg, sist men ikke minst, særdeles lite produktiv når det kommer til å jobbe. Alle som vet hva migrene er, vet også at dette vanskelig lar seg kombinere med å fokusere tankemessig krevende over en lengre periode. I mitt tilfelle er årsaken til muskelspenningene selvsagt mine økonomiske bekymringer for fremtiden. Jeg vet at kreditorene mine snart får betalt av meg det jeg skylder de gjennom lån jeg har fått, men jeg vet også at jeg fremover må leve etter et stramt budsjett. Å tenke på fremtiden for min del for tiden er altså svært stusselig og ikke minst deprimerende.

Uansett, i går var en nydelig dag i Oslo, med varme i sola og glade mennesker ute. Jeg forsøkte meg på det lokale treningsstudioet, for første gang på fem dager. Jeg gikk på en spinningtime, og jeg innrømmer at jeg underveis følte meg litt rar i hodet, og jeg svettet som bare det. Etter økten følte jeg meg imidlertid som en million dollar, og jeg var kjempeglad for beslutningen om å forsøke trene selv om jeg ikke visste om formen var der. I dag var planen å dra på pilates, men da jeg våknet i dag og følte en potensiell hodepine, bestemte jeg meg for ikke å trene det likevel, da pilates er en nokså statisk treningsform, noe jeg ikke trenger nå. Nå trenger jeg trening med masse bevegelighet, som for eksempel dans og gode aerobicstimer, som kan løse opp alle kroppens muskler. Jeg startet dagen i dag med å meditere her hjemme til Denise Linn, og det var så deilig. Alle som tror meditasjon kun handler om noe abstrakt tullball, må tro om igjen, og forsøke det selv for å oppleve den deilige og beroligende effekten det gir. Etter meditasjon dro jeg tilbake på helsestudioet igjen og løp på ellipsemaskin i 40 minutter, og trente ben- og magemuskulatur etterpå. Også det var kjempedeilig. I morgen skal jeg forsøke å skvise inn supermorsomme Zumba inn i timeplanen!

Muskellidelser henger ofte sammen med bekymringer. Om noen klager over vondt i muskler, må de så snart som mulig komme seg ut av sofaen og ut i fysisk aktivitet. Kun det kan hjelpe mot de smertene en føler. I tillegg må en spise riktig, et kosthold bestående av riktige mengder proteiner, karbohydrater, fett, vitaminer, fiber og antioksidanter. Ved å gjøre det blir kroppen glad, og når kroppen er glad føler man seg så ekstremt mye bedre!

Til slutt ønsker jeg å tipse om min venn som jeg ikke kunne levd uten disse dagene: Delisan, en deilig dyptvirkende tigerbalsam som virker beroligende på musklene. Det er ingen vits å ta smertestillende så lenge man kan bruke den!