Å reise er min desidert aller største favoritthobby. Den hobbyen er nok også en av hovedårsakene til at jeg sitter så dårlig i det når det gjelder min økonomiske situasjon. Reisingen har også vært en metode å komme seg bort fra mine personlige problemer på. Reisingen har ført meg til alle verdensdeler. Nå har jeg lyst å drømme litt, og da ønsker jeg å dele drømmene med dere og fortelle dere om de vakreste stedene jeg har besøkt så langt, og som jeg også anbefaler dere å reise til.

1. Fiji

   

Ordet Fiji-time er beskrivende om Fiji. Fiji-time innebærer at her tar alle det med ro. Glem internett, slå av telefonen (mobiltelefonen virker som regel ikke på øygruppene). Nyt livet. Her er det bare å gå av flyet, overnatte i den litt slitne byen Nadi, før du blir hentet morningen etterpå og tatt med til en båt, der du selv bestemmer hvor på Fiji du ønsker å reise. Selv bodde jeg på Octopus Resort på Yasawa Islands. Her snorklet jeg i vakre korallrev, leste bøker, solte meg, så film ved bassenget under den vakreste stjernehimmelen i verden, og samlet energi.

2. New York

 New York er Byenes By, det er faktisk ikke en myte. Reis hit, bli kjent med en herlig og befriende bykultur, reis med en Schooner Adirondack på Hudson River, ha en utflukt i Central Park og brenn av noen penger på Macy’s (om du har…). Knock yourself out, sier jeg bare.

3. Lago Atitlan

 Lago Atitlan i Guatemala er den vakreste innsjøen jeg noen gang har sett. Reis hit, og besøk ulike små landsbyer rundt innsjøen. Bli kjent med guatemalansk mayakultur, og sug til deg nye inntrykk.

4. Hangzhou

Hangzhou er en liten by i kinesisk målestokk med ”bare” rundt 6 millioner innbyggere. I denne småbyen reiser mange kinesere på ferie. Årsaken til det er den utrolig vakre naturen der, templene, temarkene, og den årlige Månefestivalen i september. Om du reiser hit, bo på min favoritthotellkjede Shangri-La. Bli kjent med Kinas svar på Venezia.

5. Kyoto

Kyoto var den tidligere hovedstaden i Japan, og anses i dag som Japans kulturelle sentrum. Her er det ene templet vakrere enn det andre, og om du drar dit på våren vil du få med deg de utrolig vakre cherry blossoms. Unngå derimot å reise hit på sommeren, da det er ekstremt varmt her. Om du likevel velger å reise hit da, har du den fordelen at det er få andre turister her, så du slipper å gå i kø for å besøke de vakre templene. Få med deg buddhistiske seremonier, og ta innover deg verdens storhet og kultur på et av de vakreste stedene på jord. Westin Miyako Hotel er et deilig hotell å bo på om du ønsker å skjemme deg selv bort under reisen. Gå en tur langs hotellets bird track og la deg sjarmere. 

6. The Great Wall

Reis til The Great Wall og kjenn på menneskets storhet, der du ser den kinesiske mur så langt øyet rekker. Det er nesten over min fatteevne at menneskehender kan ha bygd dette enorme byggverket. Det er helt breath taking å stå der.

7. Cesky Krumlov

Cesky Krumlov er en helt fantastisk liten by i innlandet av Tsjekkia. Det tar cirka to timer å reise dit med tog fra Praha. Lei din egen leilighet med privat strand for en slikk og ingenting, drikk Budvar fra flaske på stranden din, spis autentisk tsjekkisk mat og besøk alle de vakre severdighetene som er der. Du vil bli sjarmert.

8. Barcelona

Barcelona er en helt utrolig gøy by å være i. Shopp, bad, reis og se på Gaudis utrolig vakre byggverker, som La Sagrada de Familia og Parque Güell, spis tapas, sitt på en benk i den vakre marinaen og les en bok eller ta heisen som tar deg opp på høyder der du kan nyte denne utrolig vakre byen.

9. La Habana

La Habana er ikke nødvendigvis den vakreste byen jeg har vært i, men stemningen ved å være der er magisk. Gå en tur i skumringen langs El Malecon, havnepromenaden, og fang opp inntrykk og stemninger når du går langs havet. Spis deilig iskrem, kjøp kunst, og la deg fascinere av hvordan samfunnet er bygd opp på så lite. Dra dit før Castro dør. Etter det vil alt bli annerledes.

10. Sengen min

Borte bra, men hjemme best. Hva er vel deiligere enn å spise frokost på sengen med kjæresten sin en søndag morgen, og bare se hvor dagen bringer en?

