Tidligere har jeg skrevet om viktigheten av å ha et budsjett som ligger som et slags styrende dokument for privatøkonomien din. For å ta den enda lengre, har jeg blitt tipset av brukeren Zelig på forumet Pengevett at man kan for eksempel a det månedlige beløpet en skal bruke på månedens fire uker og dele på fire, så ser en hva en har å rutte med på mat hver uke. Om det blir noe til overs på beløpsposten den uken, kan man overføre pengene til sparekonto etter endt uke. Tilsvarende gjelder for andre budsjettposter. – Tusen takk for kjempebra tips, Zelig! Dette kommer jeg til å begynne og benytte meg av!

Jeg har også tidligere beklagd meg litt over at sparebøssen ikke er så veldig hendig som før, men ved å bruke tipset over, er man i alle fall et lite steg i riktig retning.

Jeg elsker selv mat, først og fremst å spise den, men også å kunne lage den sammen med kjæresten min, eller en god venninne eller flere. Dette er en aktivitet jeg setter svært stor pris på, helst i selskap med en flaske vin. Når det er sagt er dette i mitt liv en helgeaktivitet. Resten av uken kan man planlegge en ukemeny for hva man skal ha de til middag de ulike ukedagene, og så handle inn dette. Jeg er i utgangspunktet en generell motstander av såkalte billigprodukter, som First Price og Ica, på grunn av at jeg ikke synes det smaker godt. I det siste har jeg oppdaget at enkelte av produktene til Ica faktisk er ganske gode, i tillegg til at de har en økologisk profil, noe som klinger godt i mine ører. First Price har jeg enda til gode å bli overbevist om. Uansett hvilke produkter du kjøper, er dette en god måte å spare penger på. I tillegg unngår du alt ”tull” som du ellers kjøper med deg om du går innom en tur på butikken hver eneste dag, som for eksempel sjokolade og is. Sjokolade og is bør være forbeholdt de store anledninger, og en dag i uken. Veldig dessverre, selv om alle VETINDERLIG godt hvor godt det smaker. Helsekostnadene over tid er likevel mye større enn det vi ønsker å betale.

Jeg avslutter bloggposten med en video av forbrukerøkonom Magne Gundersen i Sparebank1, der han er på en økonomisk handletur. Enjoy!

PS: Magne Gundersen blogger sammen med andre i Sparebank1 på Pengene og Livet.

