Når Flinke Piker er på sitt verste (eller det vil si når de føler at de klarer å gjøre ALT i verden) er det flere ting som kan gjøres for de for å unngå å bli utbrent. Man bør være klar over teknikkene på forhånd, altså før man blir utbrent, for når man først er utbrent, må man først bli frisk igjen, før man kan starte å bruke de.

1. Sett grenser for deg selv

Bli kun med på aktiviteter du føler du har overskudd og energi til. Bruk kun tid på mennesker og aktiviteter som gir deg energi, i stedet for de som tapper deg for energi. Lag en oversikt for deg selv med slike aktiviteter. Kutt ut de og det som tapper deg for energi.

2. Senk kravene til deg selv på jobb

Du trenger ikke være god på alle områder på jobb for at du skal bli sett på som en god ansatt. Hold deg til dine arbeidsoppgaver og gjør de. Om det er noen arbeidsoppgaver som du har problemer med å få utført på grunn av tidsmangel eller at du trenger å få tilført kompetanse, kan du ta en samtale med din sjef, for å finne en løsning på dette sammen, slik at du slipper å stå alene.

3. Senk kravene til deg selv på fritiden

Du trenger ikke holde på med kajakkpadling, løping, sykling og yoga samtidig. Du bør ha noen dager i uken der du ikke har noen planer eller aktiviteter puttet inn, der du selv kan bestemme hva du skal gjøre ut fra dagsformen. Pass på og ikke å bruke denne tiden til jobbing i stedet for. Du trenger heller ikke lage all mat fra bunn av når du skal ha gjester på kaffe, eller til middag. Det finnes mange gode ferdigløsninger. Sjekk ut utvalget i en velassortert butikk for alternativer.

4. Lær deg å si nei

Om du får forespørsler om å delta på noe på jobb eller på fritiden, men at du innerst inne føler at du ikke har tid, ja, da svarer du NEI. Vær ærlig mot deg selv og behandle deg selv bra.

5. Anskaff deg assistenter

Hvis mulig vil jeg anbefale deg å bruke å ha assistenter på jobb. Disse kan gjøre mye arbeid for deg som du med din kompetanse ikke trenger å bruke tid på. Dette kan være oppgaver du er overkvalifisert for, men som de kan lære av. Avklar imidlertid dette med sjefen din først. På hjemmebane kan du skaffe deg en vaskehjelp og en som stryker klærne dine. Dermed kan du sikre deg at du får en mer fruktbar fritid. Det beste er selvsagt om du har en arbeidsgiver som betaler for denne type tjenester. Hvis ikke kan det være lurt å gå gjennom budsjettet ditt og se om du har rom for det. Innhent tilbud fra ulike tilbydere for å kunne velge det tilbudet som passer deg best.

6. Lær deg avspennings- og meditasjonsteknikker

Mennesker som står i fare for å bli utbrent har stor fordel av å lære seg ulike avspennings- og meditasjonsteknikker. Undersøk i området der du bor hva som finnes der av slike tilbud. Om det ikke finnes slike tilbud kan du enkelt kjøpe øvelser på DVD på internett og gjøre det hjemme. Hva er vel deiligere enn å starte dagen med en Solhilsen?

7. Spis og drikk sunt, og få nok søvn

Unngå mat med alt for mye karbohydrater, unngå sukker, og spis mer frukt, grønnsaker, fisk og hvitt kjøtt. Husk å ha en jevn døgnrytme, og ellers utvise god søvnhygiene.

8. Ta vare på deg selv

Hold kroppen din i fysisk aktivitet, ta på deg fine klær og plei håret ditt. Alt dette gjør at du føler deg kjempebra, i tillegg til at det øker selvtilliten din, når du skal passe på deg selv!

Besøk også bloggene til to andre Flinke Piker: Flinke Pike og Amelie 78.

Om du har andre gode tips for hvordan passe på seg selv, post de her som kommentar 🙂

Reklamer