Venninner er uvurderlige. Venninner er perler. Venninner får deg til å smile og le en dårlig dag, og gjør livet ditt bedre. Venninner som kan komme med visdomsord og teknikker for å gjøre hverdagen din bedre er superperler. I går fikk jeg en oppdatering på mindfulness-teknikken fra en av mine aller beste venninner:

Når stresstankene kommer, katastrofetankene kommer, de negative, automatiske tankene kommer, alle «må huske på ditt og datt på jobben»-tankene sniker seg inn, finnes der en mental teknikk for å koble ut – spenne av kroppen:

Stopp opp, begynn å beskriv omgivelsene rundt deg.

For eksempel, her jeg sitter på en solfylt veranda nå, kan jeg stoppe opp og lage følgende tankerekke inni meg:

«Solen skinner. Det er varmt. Temperaturen i luften er varm. Brisen kiler meg på huden, stryker meg florlett. Brisen gjør meg varm. Jeg kan se de nydelig grønne bladene på trærne risle i vinden. Jeg kan se solen skinne gjennom noen av de, noe som gjør de lysegrønne. Jeg kan se håndtverkere jobbe på en annen bygård. De ser avslappede ut. De stryker noe på veggene. De går frem og tilbake. De snakker ikke med hverandre. Håndtverkene er kledd i blå bukser, og hvite t-skjorter. De har hjelmer på hodet.»

Fortsett så å beskrive omgivelsene rundt deg. Du velger selvsagt om du ønsker å uttale beskrivelsen høyt, eller om du sier det inni deg. Du vil raskt kjenne den avslappende effekten en slik her-og-nå-oppdatering får på både kroppen og tankene dine. Fortsett til du er helt rolig. En slik teknikk er i tråd med Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR). Det er Dr. Jon Kabat-Zinn som står bak denne metoden. Mer om MBSR kan du lese her.

Jeg er enda avslappet etter venninnen min gjorde denne øvelsen med meg i går. I går kveld sovnet jeg relativt raskt nettopp ved hjelp av denne teknikken. Jeg sover generelt bedre for tiden, men jeg våkner enda litt for tidlig. Tålmodighet er viktig å ha, og det er viktig å få energien HELT tilbake før jeg vender tilbake til livet mitt. Jeg tror jeg skal forsøke litt forsiktig løping på gymmen i dag eller i morgen. Overskuddstrening. Jeg tror det kan bedre nattesøvnen min nå. Hovedproblemet mitt.